2009. március 26., csütörtök

Húsvéti tönköly kalács


Gyorsan előrebocsátom, hogy ez nem az enyém, hanem Vera receptje!:-) (remélhetőleg megbocsát, hogy ide is felteszem!:-)
Az elmúlt évben több kísérletet is tettem húsvéti kalács ügyében - nem túl sok sikerrel... -, mígnem aztán jóval Húsvét után sikerült kipróbálnom ezt a jó kis receptet is.
Nagyon finom lett, nem fojtós-száraz, noha teljes kiőrlésű lisztből készült, és az egész család gyerekestül szívesen fogyasztotta!

Tönkölyös fonott kalács
Hozzávalók:
50 dkg tk. tönkölyliszt
6 ek cukor
1 csipet só
3 dkg növényi margarin
3,5 dl növényi tej
1 tk cukor
1 cs. szárított élesztő (organikus)
5 dgk mazsola

A lisztet tálba teszem, rászórom a cukrot és a sót, belemorzsolom a vajat. 2,5 dl langyos tejbe beleszórom az élesztőt a cukorral, felfuttatom. Az élesztős tejet a liszthez adom. Kézzel kidolgozom, annyi meleg tejet öntök még hozzá, hogy kemény, rugalmas tésztát kapjak, ami elválik az tál aljától. Végül belekeverem a mazsolát.Meleg helyen 1,5 órát kelesztem, illetve míg a tészta a kétszeresére nő.Átgyúrom, három egyforma darabra osztom, hosszúkásra sodrom a darabokat és megfonom. Megfonom, vagy gyümölcskenyér formába teszem, még 1 órát kelesztem. A sütőt közben 190 fokra melegítem (légkeverésen 170) és 40 perc alatt megsütöm. (Tűpróba!)

8 megjegyzés:

  1. Szia!

    Azt szeretném kérdezni, hogy az egy tasak szárított élesztő kb. hány grammos? Mert ugye annyiféle élesztő van...Én meg nem vagyok egy sütő-guru, így jó lenne tudni pontosan, te hány grammossal készítetted. Ez a recept mindenféleképpen kipróbálásra ingerel, úgyhogy előre is köszönöm a válaszod!

    VálaszTörlés
  2. Ágnes!
    Én a 70g/ csomagos kiszerelést szoktam használni, ami ahogy figyeltem általában egy standard mennyiség a szárított élesztőknél.

    VálaszTörlés
  3. Pffff...Bajban vagyok...Kimentem a konyhába, és az én szárított élesztőim 11g/tasak kiszerelésben vannak.
    A 70g valahogy soknak tűnik nekem. Nem mintha annyira értenék hozzá...
    Akkor most szerinted mitévő legyek? :-)
    A saját, jól bevált kiflimből kiindulva, abba 3dkg friss élesztőt szoktam használni, 1kg liszthez.
    Persze, a szárított élesztő biztosan más, de akkor tegyek bele a 11g-osból 6 tasakkal???
    Bocsánat, hogy ennyit értetlenkedem, de annyi kudarc ért már...Ez a recept meg nagyon szimpi....:-)

    VálaszTörlés
  4. A 70 g valóban sok, 7 g az inkább. Ebből elég is egy csomaggal a fél kiló liszthez. A 11 g inkább az ettől valamivel több liszthez (úgy legfeljebb 1 kilóig) szokott kelleni.

    VálaszTörlés
  5. Ágnes, Dulmina!
    Jó hogy legalább figyel valaki!:-) Igen, az 7 g akart lenni, nem 70 g!

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm a tanácsokat!!! Holnap nekilátok! Kellemes Ünnepeket nektek!

    VálaszTörlés
  7. Elkészítettem a receptet!!! Nagyon szuper lett! Köszönöm szépen!Most egy darabig ez lesz a kedvencem...:-)
    A húsvéti fűszeres zsömiket is elkészítettem, azok is nagy sikert arattak! Várom a további recepteket!:-)

    VálaszTörlés
  8. Ágnes!
    Örülök, hogy nálatok is sikert aratott!:-)

    VálaszTörlés